Sąd
Mapa: Sąd Apelacyjny w Łodzi
Adres: Sąd Apelacyjny w Łodzi
Dane kontaktowe:
O instytucji:
Przedmiot działalności
Do zakresu właściwości funkcjonalnej Sądu Apelacyjnego należy:
• rozpoznawanie w II instancji środków odwoławczych od orzeczeń sądów okręgowych, wydawanych w I instancji w sprawach:
• z zakresu prawa cywilnego, gospodarczego oraz rodzinnego i opiekuńczego przez I Wydział Cywilny;
• z zakresu prawa karnego – przez II Wydział Karny;
• z zakresu prawa pracy i ubezpieczeń społecznych przez III Wydział Pracy i Ubezpieczeń Społecznych;
• rozpoznawanie w I instancji spraw dyscyplinarnych sędziów przez Sąd Apelacyjny – Sąd Dyscyplinarny;
• sprawowanie nadzoru - przez IV Wydział Wizytacji i Doskonalenia Kadr – nad działalnością administracyjną sądów - zgodnie z rozporządzeniem Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 października 2002 r. w sprawie trybu sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów (Dz. U. Nr 187, poz. 1564 ze zm.);
• sprawowanie nadzoru nad działalnością notariuszy w zakresie przewidzianym w Rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 kwietnia 1991 r. w sprawie trybu wykonywania nadzoru nad działalnością notariuszy i organów samorządu notarialnego (Dz. U. nr 42 poz. 188);
• sprawowanie nadzoru nad komornikami sądowymi w zakresie ustalonym ustawą z dnia 29 sierpnia 1997 r. o komornikach sądowych i egzekucji ( tekst jednolity Dz. U. z 2006 r. Nr 167, poz. 1191 ze zm.).
Sąd Apelacyjny w Łodzi organizacyjnie działa w oparciu o:
• ustawę z dnia 2 kwietnia 1997 r. - Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 78 poz. 483, sprost. Dz.U z 2001 r. Nr 28, poz. 319) ;
• ustawę z dnia 27 lipca 2001 r. – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. Nr 98, poz. 1070 ze zm. );
• rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 23 lutego 2007 r. Regulamin urzędowania sądów powszechnych (Dz.U. Nr 38, poz. 249);
• zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 grudnia 2003 r. – w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej ( Dz. Urz. M.S. Nr 5, poz. 22 ze zm.);
• rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 października 2002 r. w sprawie sprawowania nadzoru nad działalnością administracyjną sądów (Dz.U. Nr 187 poz. 1564 ze zm.);
• ustawę z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249 poz. 2104).
Władze Sądu
- Prezes Sądu Apelacyjnego w Łodzi
- Wiceprezes Sądu Apelacyjnego w Łodzi
- Dyrektor Sądu Apelacyjnego w Łodzi
Rejestry, ewidencje, archiwa
Rejestry, ewidencje oraz wykazy w Sądzie Apelacyjnym w Łodzi prowadzone są w oparciu o zarządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 12 grudnia 2003 r. w sprawie organizacji i zakresu działania sekretariatów sądowych oraz innych działów administracji sądowej (Dz. Urz. M.S. Nr 5, poz.22 ze zm.). Archiwum Zakładowe działa w oparciu o przepisy rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 5 marca 2004 r. w sprawie archiwizowania akt spraw sądowych (Dz. U. Nr 46, poz. 443) i zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 grudnia1985 r. w sprawie archiwów zakładowych w jednostkach organizacyjnych resortu sprawiedliwości (Dz. Urz. M.S. Nr 8, poz. 55).
Ponadto sprawy postępowania z dokumentacją i materiałami archiwalnymi regulują przepisy rozporządzenia Ministra Kultury z dnia 16 września 2002 r. w sprawie postępowania z dokumentacją, zasad jej klasyfikowania i kwalifikowania oraz zasad i trybu przekazywania materiałów archiwalnych do archiwów państwowych (Dz. U. Nr 167, poz. 1375). W/w przepisy obligują sądy do wprowadzenia i stosowania instrukcji kancelaryjnej i rzeczowego wykazu akt.
W Sądzie Apelacyjnym prowadzi się następujące urządzenia ewidencyjne:
- repertoria
- wykazy
- kartoteki
- zbiory wokand
- księgi pomocnicze
Urządzenia te służą do rejestrowania czynności sądu, kontrolowania biegu spraw, sporządzania sprawozdań statystycznych oraz stanowią podstawę oznaczenia i układu akt. Powyższe urządzenia prowadzone są w ramach podstawowej działalności Sądu Apelacyjnego. W ramach czynności prowadzonych przez poszczególne oddziały Sądu prowadzone są urządzenia ewidencyjne według odrębnych przepisów, w szczególności ustawy z dnia 29 września 1994 r o rachunkowości (tekst jednolity Dz.U. z 2002 r. Nr 76, poz. 694 ze zm.) oraz przepisów wykonawczych i przepisów prawa pracy.
W Archiwum Zakładowym Sądu Apelacyjnego nie przechowuje się akt sądowych. Akta po zakończeniu sprawy zwracane są do sądów I instancji i tam archiwizowane. Dokumentami przechowywanymi w Sądzie Apelacyjnym są wyłącznie te, które wytworzone zostały przez ten Sąd.
Galeria:
Ocena internautów:
Komentarze internautów:
Tagi:
Ostatnia data aktualizacji: 2013-01-19 09:50:43
Średnia Ocena: 4.40
liczba ocen: 43